Hoivaa minua, anna päivittäin hyvää ruokaa, raikasta vettä ja pala puhdasta luontoa.
Ethän palkitse vilpitöntä uskollisuuttani lyömällä minua?
Vaikka sinä olet töistäsi väsynyt, älä hermostuksissasi potki minua.
Älä huuda minulle, sillä kuuloni on herkkä.
Suojaa minua kesän paahteelta ja talven viimoilta.
Anna minun olla luonasi, sillä minä ikävöin Sinua
jokaisena hetkenä kun olet poissa luotani.
Ethän anna elämäni olla pelkkää odotusta ja pettymystä,
sillä elän vain Sinulle.
Halaa ja silitä minua hellästi.
Ethän vaadi minulta sellaista mitä en ymmärrä, sillä teen kaiken voitavani.
Onhan minulla vilpitön sydän.
Kuuntele, mitä puhun Sinulle omalla kielelläni.
Kun voimani ovat lopussa, päästä minut lepoon tuskattomalla tavalla.
Kiitos

- kirjoittaja tuntematon -

*****

"Se katselee killittää ja kömpii ja möngertää sydämeeni, petaa itsensä pehmeästi ja huokaisee taas ja nukkuu. Voi pientä, voi pientä mustaa koiraa, silkkikorvaa, killisilmää. Ymmärrätkö sinä, sinä olet minun koirani. Nyt ei talosta puutu enää mitään. Colette on tullut."

Uma Aaltonen: Colette, pieni musta koira